De vloek van het onlineshoppen

Niets zo gezellig als online shoppen, lekker warm onder een synthetisch dekentje van Ikea. Geen files, geen parkeerproblemen, geen vervelende sociale contacten en opdringende ‘prettige dag mevrouw’ meer.

Het comfort van de moderne wereld heeft natuurlijk altijd zijn prijs, zowel menselijk als economisch, en dat dreigt soms te vervagen door de aanhoudende stroom van Outlets en zwarte vrijdagen.

De charme van het lokaal kopen schuilt in de spontane babbel met de man die eigenhandig hard heeft gewerkt aan die taarten die u koopt waardoor zijn dochter toch naar de ballet les kan. Of in de toevallige ontmoeting van de vrienden die je al veel te lang hebt moeten missen door te drukke agenda’s, ook dat is de andere kant van nonline kopen.

En inderdaad, je zal wat meer betalen in je eigen dorp voor deze extra nietvoorafgedefineerde randanimatie maar de economische draaglast van online shoppen op onze samenleving en milieu zijn niet in te schatten.

Als ik deze avond iets bestel op Coolblue dan zal dat morgenvroeg al in mijn brievenbus zitten, ook heeft die levering plaats op een zaterdag of een zondag.

En ook als dit voor mij niet nodig is reeds de dag nadien, toch zal het zo zijn, ik heb geen keuze, geen kans op een mindere ecologische voetafdruk.

De impact op wegen zal steeds zwaarder worden, weldra bestellen we massaal mondmaskers online, omdat het daar het goedkoopste is, om ons te beschermen tegen de smog van al die witte bestelwagens.

Voortaan zullen duizenden kinderen opgroeien met ouders die ze amper gekend hebben omdat papa nog snel een pakje moest brengen. Het sociaal leven in dorpskernen zal volledig uitsterven, stille leegtes zullen worden ingevuld door louche nachtwinkels en blitse broodautomaten want de ene zijn dood is een ander zijn durum.

Het principe van de gratis levering is een principe dat niet haalbaar blijft, en als men even nadenkt zelfs absurd want op Wish een USB kabel kopen voor 3€, incluis gratis transport vanuit China is niet alleen belachelijk maar vooral extreem onverantwoord.

Tot voor kort werkte ik als verkoper bij een bekend elektronicawarenhuis en vaak zag ik er angstige oudjes smekend zoeken naar hulp voor het vinden van hun aankopen. Want in de strijd naar de beste prijs is de meerprijs van de service volledig weggevaagd en werd een volledige, maar toch kapitaalkrachtige, generatie aan hun lot overgelaten met het voorwendsel dat ze maar online moeten zoeken.

Koop dus de volgende keer niet voor de vette premie van de onbekende ceo maar kies voor oprecht vertrouwen in lokaal vakmanschap en een sociaal vangnet voor diegenen die niet kunnen volgen in deze economische ratrace..

Want in de prijs van uw aankoop zit niet alleen de kostprijs en de btw maar ook de waarde van onze samenleving.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers like this: