De commerciële schizofrenie van Vier

Woenstijnvis was ooit het meest creatieve nest in de lage landen, het summum van televisionele vernieuwing, een melting pot van originele en unieke zielen..

Ze maakten er geniale programma’s zoals de Mol, De slimste mens en Het Eiland…

Ik was grote fan en keek steeds vol verwachting naar nieuwe, innoverende programma’s

En toen kwam er het grote geld, verplaatste wielerkoersen en irritante reclameblokken want Woestijnvis ging solo en dus ook commercieel door VT4 over te nemen.

De voornemens waren goedbedoeld, de slimste mens werd ‘innoverend’ onderbroken met reclame over hondenbrokken in de zin dat we het niet eens zouden merken. Dat principe alsook andere, soortgelijke utopische dromen werden al vlug als onhaalbaar geklasseerd omdat er blijkbaar voortaan ook echt geld moest worden verdiend daar men niet meer langer kon rekenen op de bodemloze put van de belastingbetaler.

Vandaag, een paar later, is de structuur rond Vier een Vijf nog maar een schim van wat Woestijnvis ooit was. Met een bevreemdende mix van ‘komen eten’ en ‘de mol’ weet je niet meer op je op Canvas of VTM zit en dat verward me behoorlijk.

Want hoe kan je nu tegelijk mest en diamant fabriceren in hetzelfde fabriek, daar moet je toch behoorlijk schizofreen voor zijn vermoed ik, of een gewetenloze boekhouder hebben natuurlijk… .

Ik vrees voor een verdere aftakeling zoals als toen ‘de ideale wereld’ te controversieel werd om nog verder te vertonen binnen een commerciële context. De meerwaarde zal stilaan enkel nog een bankwaarde zijn en binnenkort zal men enkel nog horen.. ‘t is gebeurd’

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers like this: