Pieter-Willem Ots

Juno:

Hallo Pieter Willem of mag ik je Piwi noemen zoals de meeste je kennen als eigenaar van Stoked Boardshop.

Piwi:

 Zeg inderdaad maar gewoon Piwi, Chill…

‘Ik was immers verliefd op de bergen en het snowboarden en ik wou daar iets verder mee doen.’

Juno: 

Super, dus Piwi ik wou graag deze reeks met jou doen omdat jij op een bepaalde manier een beetje mijn held bent, in dit geval bewonder ik je ondernemerschap.

Ik ben zelf ondernemer in hart en ziel maar helaas niet in portefeuille. Ik heb sowieso een eindeloos respect voor mensen die starten vanuit hun garage of zoals in jouw geval een tuinhuis en zo vanuit niets een florerende zaak opbouwen. Had je ooit gedacht, nu zeven jaar geleden, om een volleerd ondernemer te zijn zoals je nu bent?

Piwi:

Ik wist toen uiteraard niet wat ik nu weet, zoiets is echt wel een leerproces dat je moet doorstaan. Aanvankelijk zijn je dromen wel eerder grootser en onrealistischer. Ik zag het echt wel groots, zeker in dat pre-online tijdperk. Maar op de Down Days (de dagen dat het teveel sneeuwde om te swowboarden) zat ik een business plan uit te werken om te weten wat ik ging doen als ik terug kwam van 6 maanden snowboarden. Ik was immers verliefd op de bergen en het snowboarden. Daar wou ik verder iets mee gaan doen. van in het begin was de ambitie heel groot en we hebben nog maar een klein stukje van die weg afgelegd. We hebben nu de nieuwe winkel aan de A. Demaeghtlaan, maar dit is zeker nog niet het eindpunt. Ik had eigenlijk verder willen staan maar desalniettemin ben ik heel tevreden met dit pand en het concept dat we hier hebben uitgewerkt.

Juno:

Ikzelf heb jaren geleden een CD- zaak gehad in Sint Pieters Leeuw wat nadien niet het beste idee bleek te zijn. Regelmatig zie ik veel mensen starten met een blind geloof in een mooi maar ongefundeerd concept en voel ik al de pijn van de evidente faling in hun plaats.

Hoe pak jij dat dan aan? Je hebt een opleiding accountancy gevolgd, kijk je dan puur naar de cijfers of start je vanaf een ietwat naïeve ideologie?

‘Ik wou een zaak hebben rond het concept ‘voor boarders door boarders’ 

Piwi:

Vanaf het begin was het inderdaad uit ideologie niet om gewoon snel te ‘cashen’. Ik wou een zaak hebben rond het concept ‘voor boarders, door boarders’, Een online shop met kennis van zaken met veel keuze, goede prijzen en geen gedoe i.v.m. retours en dergelijke. Kort nadien  had ik een 30 pagina tellend business plan klaar met daarin de strategie, visie en ideeën en waarden voor mijn zaak. Mijn uitgangspunt voor Stoked was: “Wat zou ik zelf als klant super cool vinden?”

Zo was bv. één van de eerste ideeën om een bij mij aangekochte snowboard levenslang te waxen en te slijpen. Maar ook een foto nemen met de klant en zijn net verworven aankoop creëert een band met je zaak en wat je belangrijk vindt als waarde om naar buiten te brengen.

Weet je dat het origineel concept een pure webshop was, ik dacht toen nog niet aan een winkel. In mijn dromen wou ik gewoon een coole webshop hebben en dat vanuit de bergen beheren. Dit bleek na verloop van tijd uiteraard niet haalbaar. Zeker niet in een periode waarin het online shoppen nog niet zo ingeburgerd was als dat nu het geval is. Er kruipt beduidend meer werk in het uploaden en klaarmaken van goederen voor een webshop.  Toch vind ik deze inspanning de moeite waard en biedt het zeker een meerwaarde voor de klant. Nu kunnen ze nog steeds dat product komen bekijken in de winkel of omgekeerd. Ik geloof rostbast in de tweespan van fysieke winkel en webshop als ideale combinatie.

Juno:

We weten allebei dat ondernemen in een provinciestad zoals de onze niet makkelijk is, enerzijds is er de gevestigde waarde die op de lauweren van het winstgevend verleden rust, en anderzijds zijn er jonge starters die dromen van economisch herstel.

Hoe probeer jij het verschil te maken in jouw zaak, en toch te groeien tegen alle advies en realiteit in?

Piwi:

Vanaf het begin heb ik gefocust op mijn eigen verhaal, zonder mij teveel aan te trekken wat andere handelaars daarvan zouden vinden. Ik was daar in het begin misschien wat naïef. Ik had er niet bij stilgestaan dat andere ondernemers iets tegen mij zouden hebben, me mijn eigen verhaal niet zouden gunnen. Zo kwam ik plots bv. in de situatie dat ik bepaalde merken niet mocht verdelen door een exclusiviteitcontract. Zelf zou ik dat nooit eisen van een leverancier, ik vind dat niet nodig. Ik sta altijd positief in het (commerciële) leven en wil gewoon mijn klant zo goed mogelijk bedienen, meer niet. Onmiddellijk werd ik geconfronteerd met de harde realiteit toen de concurrentie niet blij was met mijn komst en mijn chalet (eg. eerste winkel) met alle mogelijke middelen wou laten sluiten. Vaak had ik het gevoel: dat hoefde echt niet, het kon constructiever voor iedereen en ten voordele van de klant en de lokale economie.

Ik ben dus gewoon verder gegaan op de merken die ik wel nog ’mocht’ verdelen en nog meer gefocust op de specifieke niche van het snowboarden en skateboarden.

‘Er is niets mooiers dan een glimlach te toveren op het gezicht van je klanten als ze je trui aantrekken’

Juno:

Inderdaad ik kan je daarin alleen maar volgen, er is echt wel plaats voor iedereen als je respect hebt voor elke ander en je je eigen verhaal en waarden volgt.

Je bent nu toe aan de vierde uitbreiding van je zaak en hebt al zoveel bereikt en gedaan, heb je nog dromen?

Piwi:

Het meest concrete is Stoked Brand, mijn eigen merk dat we hier ter plaatse volledig zelf ontwerpen, bedrukken en verkopen. Er is niets mooiers dan een glimlach te toveren op het gezicht van je klanten als ze je trui aantrekken. Het is heel fijn dat ze bewust en trots je merk naar buiten dragen, al maakt het deel uit van hun eigen levensfilosofie. Het is altijd tof om op een fuif meerdere jongeren met je t-shirt te zien lopen of als leden van een gerenommeerde snowboardfederatie je snowboard uitroepen tot ‘beste Board waar we de laatste jaren al mee geboard hebben’. That fills my heart with joy’

Ik hoop met deze locatie ook de internationale markt te kunnen aanboren omdat we hier ’a la minute’ alles kunnen regelen, van ontwerp tot verkoop. Nu kunnen we nog sneller nieuw trends opvolgen in onze markt en in de toekomst ze zelf bepalen.

Juno:

Het is misschien een oneerbiedige vraag maar het is zeker niet zo bedoeld. Kan je mij verklaren wat de magie van skaten is. Snowboarden kan ik nog inzien, dat schuiven op de sneeuw geeft je een gevoel van vrijheid, maar op een plankje naar een ramp van 90° toestormen… ik zie het niet, licht je me even bij?

Piwi:

Wel, het skaten is eigenlijk begonnen bij de surfers die op ‘Flat Days’ (de dagen dat er geen golven waren) wieltjes gingen zetten onder hun surfplanken waardoor de longboards zijn ontstaan. Ze imiteerden dus als het ware het surfen maar dan op de baan. Mij geeft het skaten en longboarden vooral de ‘joy’ om mij op een chille manier te verplaatsen en mij speels door het leven te kunnen bewegen. In het technisch skaten zelf gaat het vooral om het steeds meer aanleren van ‘tricks’ en nieuwe variaties op bestaande bewegingen. Het leerspectrum is zo breed dat je, in alle leeftijden, steeds iets kan bijleren en dat vind je ook terug in het surfen en het snowboarden. Nieuwe tricks landen en zo helemaal STOKED worden.

Voor mij is het skaten de perfecte doorzetting (in de zomer) van het snowboarden (in de winter)

Juno:

Je bent nu 34 jaar met nog steeds dezelfde coole looks van een tiener. Mijn vrouw heeft mij ooit op een bepaalde leeftijd gezegd: ‘Thierry, het wordt echt tijd dat je je naar je leeftijd kleedt, je bent geen tiener meer.’

Met het risico om Jani Kazaltzis achterna te gaan stel ik je toch deze vraag: Zie je jezelf op je zestigste nog in Baggy Trousers skaten?

Piwi:

Doordat de ontwerpers die destijds startten met deze merken intussen ook zelf wat ouder zijn geworden merk je wel een tendens waarbij sommige collecties iets gekleder gaan worden. De collecties zijn mee aan het evolueren. Ik heb sowieso niet de behoefte om mij morgen in een kostuum te hijsen. Veel hemden die we hier verkopen kan je gerust aandoen voor een feest of een ‘nettere’ aangelegenheid. 

Juno:

Als afsluiter zou ik graag van jou de ultieme tip voor een startende ondernemer willen weten, wat raad je een twintiger die graag een zaak wil starten aan?

Piwi:

Het zijn er zelfs een paar: Maak vooraf een goed plan, win advies in van personen met meer vakkennis als jijzelf. Hou wel altijd je eigen visie aan en je dromen in zicht. Blijf vooral hard werken voor iets wat je graag doet en echt in gelooft.

Juno:

Mag ik je danken voor dit ‘Chille’ gesprek?

Piwi:

Graag gedaan.

Info: https://www.stokedboardshop.be

Ontdek de volledige fotoreeks op: http://www.juno-fotografie.be/portfolio/pieter-willem-ots

 

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers like this: